Julkaisimme vuonna 2020 kaksi erilaista tarkistuslistaa. Toinen koski sosiaalista kestävyyttä ja toinen ekologista kestävyyttä. Tavoitteenamme oli saavuttaa kaikki kohdat vuoteen 2025 mennessä, mutta jo vuotta myöhemmin olemme edenneet työssämme pidemmälle kuin uskoimme olevan mahdollista. Tekemistä on edelleen paljon, mutta tässä olemme onnistuneet. Tähän mennessä.

Ekologisen kestävän kehityksen työmme tavoitteena on pienentää ilmastovaikutustamme mahdollisimman paljon. Sen saavuttaminen vaatii Ellokselta suuria muutoksia ja asettaa uusia vaatimuksia toimittajillemme ja yhteistyökumppaneillemme. Se on aikaa vievää työtä. Mutta ehkä se ei viekään niin paljon aikaa kuin alunperin uskoimme. Lue alta kuinka pitkälle olemme päässet jo vuodessa!

Simply Sustainable


1/7. KESTÄVÄMPI MATERIAALI


goals

Tavoite 2025:


50% kaikista myymistämme tekstiileistä tulee sisältää vähintään 50% kestävää materiaalia.



Tänään:


45% kaikista myymistämme tekstiilituotteista tulee sisältää vähintään 50% kestävää materiaalia.


Haluatko tietää lisää? Lue lisää omasta A Better Choice -merkinnästämme täältä!

logo

2/7. KESTÄVÄMPI PUUVILLA


goals

Tavoite 2025:


Kaikkien puuvillatuotteidemme tulee sisältää 100% kestävää puuvillaa.



Tänään:


97% kaikista puuvillatuotteistamme tulee sisältää 100% kestävää puuvillaa.


Haluatko tietää lisää? Lue lisää työskentelystämme kestävän puuvillan kanssa täältä!




logo

3/7. KIERRÄTETYT MATERIAALIT


goals

Tavoite 2025:


25% kaikesta käyttämästämme polyesteristä, polyamidista ja puuvillasta tulee olla kierrätettyä.



Tänään:


25% kaikesta käyttämästämme polyesteristä ja polyamidista tulee olla kierrätettyä.

*Koska saavutimme vuoden 2025 tavoitteemme jo vuonna 2021, tulemme nyt tarkistamaan tavoitteitamme ja asettamaan uusia tavoitteita vahvistaaksemme kestävän kehityksen työtämme entisestään.





Kohdassa 3 olemme muokanneet tavoitetta ja jättäneet pois puuvillan – 25% kaikesta polyesteristä ja polyamidista tulee olla kierrätettyä. Koska saatavilla on tuskin yhtään kierrätettyä puuvillaa, on parempi keskittyä löytämään uusia kestäviä ratkaisuja.

Karin Verdoes on Ellos Fashion designchef. Videolla hän kertoo Elloksen muotiosaston päivittäisestä kestävyystyöstä ja siitä, miten pitkälle olemme päässeet sekä mitä voimme ja mitä meidän tulee tehdä paremmin.

Vain muutamassa vuodessa tarkistuslistan luomisen jälkeen olemme edenneet pitkälle monilla sen osa-alueilla. Koko yhtiö on lyhyessä ajassa muuttunut, ja kestävän kehityksen kysymykset ovat meille sisäisesti erittäin tärkeitä. Olen siitä todella ylpeä.

Karin Verdoes
logo

4/7. FSC-MERKITTY PUU


goals

Tavoite 2025:


50% furniture-kategorian massiivipuisista huonekaluista tulee olla FSC-merkittyä puuta.



Tänään:


Vuonna 2021 luku oli 17,97%, ja tällä hetkellä 19,64%* furniture-kategorian massiivipuisista huonekaluista on FSC-merkittyä puuta.
*Tämä luku voi vielä muuttua, sillä meillä ei ole vielä koko vuoden lukuja..


Haluatko tietää lisää? Lue lisää FSC-merkinnästä täältä!

Climate Compensation


logo

5/7. ILMASTOKOMPENSAATIO


Tavoite 2025:


Ilmastokompensoimme kaikki yrityksen kuljetukset ja kerromme selvästi, mihin rahat menevät. Teemme sen Tricorona Climate Partner AB:n kautta.



Tänään:


Ilmastokompensoimme jo vuonna 2019, ja vuonna 2020 aloitimme kolmeen eri projektiin investoimisen. Klikkaa linkkejä ja lue lisää!


Climeworks (Direct Air Capture)

Vindenergi Indien Hindustan

Trädplantering och bevaring Sodo & Humbo

Vuonna 2021 meillä ei ole mitään uutta, mutta jatkamme ilmastokompensointia myös vuonna 2022 – tämä koskee myös kuljetuksiamme.

Jennifer Åhman on Ellos Home designchef. Videolla hän kertoo Elloksen kodin osaston päivittäisestä kestävyystyöstä ja siitä, miten pitkälle olemme päässeet sekä mitä voimme ja mitä meidän tulee tehdä paremmin.

Olisipa olemassa nappi, jota voi painaa. Olisipa niin helppoa ja nopeaa toteuttaa kaikki haluttavat muutokset. Kyseessä on suuri koneisto ja suuria tehtäviä, jotka edellyttävät alaltamme yhteistyötä. Ja itse asiassa juuri sitä tehdään nyt, mikä on fantastista.

Jennifer Åhman

Plastic not so fantastic


6/7. KERTAKÄYTTÖMUOVI


Tavoite 2025:


Luovumme kaikesta kertakäyttömuovista kaikissa tuotannon vaiheissa. Kertakäyttömuovi korvataan kartongilla, pahvilla ja muovilla, josta vähintään 80% on PCR-muovia (Postconsumer Recycled Plastic).



Tänään:


Kuljetuspakkaukset on päivitetty pahvilaatikoiksi, paperipusseiksi ja muovipusseiksi, jotka ovat vähintään 80% PCR-muovia. Kertakäyttömuovin osalta luovumme styroksin käytöstä asteittain viimeistään vuonna 2023 ja korvaamme muovipussit kierrätetystä tai biohajoavasta muovista valmistetuilla pusseilla. Olemme myös päättäneet siirtyä paperipussien käyttöön osassa asiakastoimituksiamme vuonna 2022.




Käyttämällä PCR-muovia kertakäyttömuovin sijaan tulee jokainen muovipakkaus vähentämään hiilidioksidipäästöjä 60 prosentilla.





Keep Score


7/7. SCORE CARD


Tavoite 2025:


Otamme ennen vuotta 2022 käyttöön Score Cardin kaikille Elloksen omille tuotteille – pistejärjestelmän, joka kertoo täyttääkö tuote useat kestävyyttä koskevat vaatimukset vai ei.



Tänään:


Työ on aloitettu, ja tulosten odotetaan näkyvän sivustolla syksyllä 2022.

Made by women     |     #equallycreative     |     #equallywomen     |     #equallyellos    

ellosactionlist


Yrityksenä meille on tärkeää kantaa vastuuta kampanjoissa käyttämistämme kuvista ja niiden välittämästä sanomasta. Tavoitteemme on välittää todenmukainen kuva naisista ja naiseudesta – kuva, joka on salliva ja luo yhteenkuuluvuutta. Olemme luoneet actionlistan, jossa määritellään tavoitteemme ja jatkuvasti tekemämme työ. Lue alta lisää työtavoistamme sekä siitä, mitä olemme tähän mennessä saaneet aikaan ja mitä meillä on vielä edessämme!



1/5. THE FEMALE BODY


Haluamme aina suojella ja kantaa vastuuta naisista ja naisten vartaloista. Olemme tarkkoja siitä, miten kuvaamme naisvartaloa, mitä tarinoita kerromme ja miten ne vaikuttavat asiakkaisiimme.



Tänään:


Olemme vuonna 2020 ja 2021 kuvanneet kampanjoissamme naisia ja naisten tarinoita. Olemme työskennelleet yksittäisissä kampanjoissa monien eri mallien ja profiilien kanssa voidaksemme kuvata naiseutta ja naisvartaloa monista eri näkökulmista.





Mallitoimistojen mallikansioiden ikää, ihonväriä ja vartalon kokoa koskeva jakauma on edelleen kapea. Siksi aloitimme vuonna 2020 omien mallien hakuprosessin – Faces of Ellos. Olemme valinneet hakemusten perusteella 50 naista, jotka ovat kaikki edenneet koekuvaukseen.






2/5. INCLUSIVENESS


Käytämme vartalotyypiltään, ihonväriltään ja ulkonäöltään erilaisia malleja ja arvostamme yhteenkuuluvuutta ja tasa-arvoa. Meillä on tilaa kaikille vartalotyypeille.



Tänään:


Olemme vuosina 2020 ja 2021 laajentaneet mallikansiotamme muun muassa avoimella Faces of Ellos -hakuprosessilla saadaksemme monimuotoisen kuvan naisista tuote- ja kampanjakuviimme.





Kolmessa keväällä 2019 lanseeraamassamme muotikampanjassa oli enemmän kuin yksi profiili tai malli. Keväällä 2021 kampanjoita on jo seitsemän. Mallien määrällä ja profiilien kasvattamisella on tärkeä osa matkallamme kohti monimuotoisuutta ja yhteenkuuluvuutta.

logo

3/5. AUTHENTIC


Emme koskaan parantele tai korjaa vartaloita, vaan näytämme ne juuri sellaisina kuin ne ovat. Pyrimme näyttämään todellisuuden ja arvostamme terveitä ihanteita.



Tänään:


Annamme raskausarpien, pyöreyden, ryppyjen, arpien ja selluliitin näkyä, vaikka kuvan kirkkautta ja sävyjä korjattaisiin yhteyteen sopivaksi. Vertaa alla olevaa kahta kuvaa ennen ja jälkeen kuvan korjailun.



4/5. WOMEN’S RIGHTS


Kannatamme tasa-arvoa ja naisten oikeuksia. Palkkaamme ensisijaisesti naisia ja pyrimme tasavertaisuuteen kaikessa toiminnassamme.



Tänään:


Työskentelemme aina tasa-arvon puolesta. Nostamme sosiaalisen median kanavissamme ja suurissa kampanjoissamme esiin naiskysymyksiä ja tabuna pidettyjä aiheita sekä otamme kantaa yhteenkuuluvuuteen. Teemme usein yhteistyötä Kvinna till Kvinna -järjestön kanssa ja tuemme säännöllisesti heidän naisten oikeuksien puolesta tekemäänsä työtä.





Toivomme voivamme tehdä enemmän parantaaksemme työoloja tehtailla ja olemme tietoisia siitä, että sekä meiltä että koko alalta edellytetään voimakkaita toimenpiteitä. Lue lisää Suppliers Code of Conduct -käytännesäännöistämme täältä.



Suppliers Code of Conduct -menettelyohjeeseen

logo

5/5. AWARENESS

Vuonna 2021 koulutamme henkilökuntaamme sisäisesti tasa-arvoon ja yhteenkuuluvuuteen liittyvissä kysymyksissä. Laajennamme yhteiskunnan rakenteita koskevaa osaamistamme ja ymmärrystämme voidaksemme tehdä entistäkin enemmän.



Tänään:


Alkuvuonna 2021 käynnistimme Peer Reviewers -projektin, jonka tarkoituksena on parantaa sisäistä osaamistamme yhteiskunnan rakenteista ja alistamisesta. Projektiin sisältyy sisäistä koulutusta, kuten kutsuvierasasiantuntijoiden luentoja, viestintämme kriittistä läpikäyntiä sekä jatkuvaa yhteistyötä valikoitujen kumppaneiden kanssa.

Anna Westlund on Elloksen Creative Director ja vastaa muun muassa kampanjoistamme. Videolla hän kertoo siitä, miten kannamme vastuuta tavastamme kuvata naisvartaloa ja naiseutta, miten pitkälle olemme päässeet sosiaalisessa kestävän kehityksen työssä ja mitä voimme vielä parantaa.

Sosiaalinen kestävyystyömme koskee naisia. Luomamme tarkistuslista on lupaus sekä asiakkaille että meille itsellemme – haluamme aina välittää todenmukaisen kuvan naisvartalosta. Alamme on pitkään muokannut ja muuttanut naisten vartaloita joksikin jota ei edes ole olemassa, ja uskomme sen vaikuttaneen olemassa oleviin, saavuttamattomiin normeihin. Haluamme tehdä juuri päinvastoin voidaksemme kenties auttaa muuttamaan näitä normeja ja luomaan todenmukaisen kuvan vartalosta.

Anna Westlund

TREAT YOUR PRODUCTS     |     TREAT YOURSELF     |     TREAT YOUR PLANET    

ellosactionlist


Meidän tulee kaikkien yhdessä panostaa ekologisesti kestävämpään elämäntapaan. Olemme luoneet hashtagin #ellosactionlist, jota on tarkoitus käyttää foorumina mihin voimme julkaista fiksuimmat ilmastovinkkimme – yhteisö, jossa voimme tukea ja inspiroida toisiamme tekemään kestävämpiä valintoja. Olemme koonneet yhteen joitakin parhaita vinkkejämme, lue lisää alta!


think before you act

Think before you act

Näe kaikki ostoksesi investointina – jonka tulee kestää pitkään. Vältä impulssiostoksia ja kysy itseltäsi, tuleeko tuote todella käyttöön.


do your research

Do your research

Tiedämme miten helppoa on tilata kotiin useita kokoja. Jokainen palautus aiheuttaa kuitenkin hiilidioksidipäästöjä. Jos olet epävarma vaatteen koosta – tutustu koko-oppaisiin ja tarkista omat mittasi ennen ostamista, niin vältät kuormittamasta ympäristöä tarpeettomilla palautuskuljetuksilla.


care for your wear

Care for your wear

Pidä huolta vaatteistasi, niin ne kestävät pidempään – höyrytä, tuuleta, korjaa ja käytä hyvää pesuainetta. Myös huonekalusi tarvitsevat hoitoa. Maalaa kuluneet huonekalut, verhoile sohvat ja nojatuolit uudelleen ja uudista se, mikä tuntuu vanhentuneelta!


let it go

Let it go

Luovu siitä mitä et tarvitse ja lahjoita se hyväntekeväisyyteen. Second hand -myymälät ottavat mielellään vastaan vaatteita, koruja ja sisustusta.


one womans trash is another womans treasure

One woman’s trash is another woman’s treasure

Kutsu ystävät viettämään vaatteidenvaihtopäivää! Kerää kaikki vaatteet joita et enää käytä, ja anna niiden löytää itselleen uusi omistaja.