Ostotiedot - Asiakaspalvelu - Ellos.fi
Ostoskori

Yleiset ehdot

Yleistä

Tästä www.ellos.fi-sivustosta vastaa Ellos Finland Oy (johon alempana ehdoissa viitataan sanalla ”me”). Y-tunnus 1442131-6.

Ellokselta ostavan asiakkaan sekä lasku- tai tiliasiakkaan tulee olla vähintään 18-vuotias. Alle 18-vuotiaalta vaaditaan huoltajan suostumus. Hyväksyt yleiset ehdot ja vakuutat antamasi tiedot oikeiksi tilaamalla tuotteitamme, hakemalla vakuutusta, laskua tai tiliä, liittymällä MyEllos-klubiin tai käyttämällä tiettyjä sivustomme palveluja ja/tai mobiilisovellustamme.

Elloksella on oikeus muuttaa ostotiedoissa esiintyviä hintoja, toimituskuluja sekä lasku- ja tiliehtoja. Mahdolliset muutokset astuvat voimaan aikaisintaan 30 päivän sisällä muutettujen ehtojen julkaisusta sivustollamme.

MyEllos-asiakaPalautusoikeus ja ostoturva
  • Voit selata ostohistoriaasi, palautuksiasi ja muita asiakastietojasi milloin vain osoitteessa ellos.fi sekä tarkastaa siellä mm. laskusi ja tilisi saldon.
  • Saat käyttöösi arvokkaita klubietuja, jotka ovat vain jäseniemme käytössä.
  • Saat säännöllisesti tietoa kampanjoistamme sekä ajankohtaisia muoti- ja sisustusvinkkejä.
  • Saat mm. pääsyn ALE-ostoksille ensimmäisten joukossa.

MyEllos-klubiviestintä

Lähetämme säännöllisesti klubiviestejä, jotka sisältävät MyEllos-jäsenetuja sekä muita kiinnostavia uutisia, pääsääntöisesti sähköpostilla. Mikäli niin valitset, voimme toisinaan lähettää klubiviestejä myös matkapuhelimeesi. Tekstiviestillä tavoitamme sinut tarvittaessa nopeasti, mikäli MyEllos-etuja on vain rajallinen määrä.

Klubiviestit lähetetään automaattisesti kaikille jäsenille. Klubiviesti on osa jäsenviestintää ja siten oleellinen osa MyEllos-klubia. Klubiviestinnän vastaanottamisen voi siksi peruuttaa ainoastaan päättämällä jäsenyyden. Tällöin voit jatkossakin asioida verkkokaupassamme, mutta jäät paitsi MyEllos-eduista.

Lisätietoa jäsenyyden päättämisestä löydät kohdasta "Klubijäsenyyden päättäminen".

Liittyminen

MyEllos-klubiin voi liittyä 18-vuotta täyttänyt Suomessa vakituisesti asuva yksityishenkilö. Jäsenyys on henkilökohtainen. Liittyminen ja jäsenenä oleminen on ilmaista, eikä se velvoita mihinkään. Jotta voisimme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla, sinun tulee liittymisen yhteydessä rekisteröidä nimi, toimiva sähköpostiosoite sekä muita jäsenyyteen vaadittavia tietoja

Littyessäsi MyEllos-jäseneksi hyväksyt klubin säännöt.

Klubijäsenyyden päättäminen

MyEllos-klubin jäsenyys on voimassa toistaiseksi. Jäsenyyden voi päättää milloin tahansa ilman minkäänlaisia sitoumuksia tai velvoitteita. Jäsenyyden päättäminen tapahtuu ilmoittamalla siitä Elloksen asiakaspalveluun puhelimitse, puh. 01019 1313, tai sähköpostitse osoitteeseen customerservice@ellos.fi.

Ellos Finland OY/Ellos pidättää oikeuden lopettaa jäsenyyden mikäli jäsenyyttä on väärinkäytetty tai oikeita yhteystietoja ei ole ilmoitettu.

Tietosuoja/Henkilötiedot

MyEllos-klubin jäsenyydestä kertyviä henkilötietoja käsitellään turvallisesti ja henkilötietolain mukaisesti asiakassuhteen hoitamiseen. Henkilötietoja kerätään antaessasi ja päivittäessäsi henkilötietojasi muun muassa tilatessasi myymiämme tuotteita, avatessasi tilin Ellos Tili Oy:ssä, rekisteröityessäsi verkkokaupan asiakkaaksi, tilatessasi kuvastomme tai uutiskirjeemme tai lataamalla mobiilisovelluksemme.

Osto- ja käyttötietoja käytetään mm. jäsenille tarjottavien etujen ja tarjousten kohdentamiseksi sekä palveluiden kehittämiseksi. Tarkempia tietoja henkilötietojen käytöstä löydät rekisteriselosteesta osoitteessa ellos.fi.

Ellos Finland Oy/Ellos pidättää itsellään oikeuden muuttaa jäsenehtoja.

Yhteystiedot

Asiakaspalvelu:
01019 1313 pvm/mpm.

Arkisin klo 7.30–21, la–su klo 10–17. Puhelu voidaan nauhoittaa sisäistä koulutusta ja laadun mittaamista varten.

Osoite:
Ellos,  501 86, Borås, Sweden

Y-tunnus:
1442131-6.

Sähköpostiosoite:
customerservice@ellos.fi

Hinnat

Hintoihin sisältyy arvonlisävero 24%. Myös SER-kierrätysmaksu sisältyy sähkö- ja elektroniikkatuotteiden hintoihin. Vain Elloksesta riippumattomat muutokset, kuten raaka-ainehintojen, arvonlisäveron, valuuttakurssien tai muiden julkisten maksujen muutokset voivat nostaa tuotteiden hintoja.

Toimituskulut:

Toimituskulut

Toimituskulut (jos tilauksesi arvo on yli 59€) - €
Toimituskulut (jos tilauksesi arvo on alle 59€) 5,20
Toimitukseen liittyvät lisäkustannukset ja -palvelut:
Kotiinkuljetus (päiväsaikaan): normaalipaketti 9,50 €
Kotiinkuljetus, ei sisäänkantoa 49,00 €
Kotiinkuljetus, sisäänkannolla 59,00 €
Kotiinkuljetus sisäänkannolla ja pakkausmateriaalien poisvienti 89,00 €
Muut mahdolliset lisämaksut:
Paperilasku (laskuasiakkaat) 1,95 €
Lisämaksu noutamattomasta paketista (jos asiakas ei ole peruuttanut lähetystä 14 päivän sisällä tilauksen saapumisilmoituksesta) 19,90 €

Noutopaikan valinta

Ensimmäisen tilauksesi paketti toimitetaan oletettuun lähimpään noutopisteeseen, jonka voit halutessasi muuttaa seuraavan nettitilauksesi yhteydessä tai soittamalla asiakaspalveluun.

Tuotteiden toimitus

Toimitamme tilauksia Suomeen. Normaali toimitusaika on noin 3–7 arkipäivää toimitustavasta riippuen. Tehdastoimituksissa toimitusaika on noin 4–6 viikkoa. Jos tilauksesi toimitetaan useampana lähetyksenä, maksat vain yhdet toimituskulut. Pakettia säilytetään noutopisteessä 14 päivää paketin saapumisesta. Mikäli et itse pääse noutamaan pakettiasi, allekirjoita valtakirja, jolla voit valtuuttaa jonkun muun hakemaan paketin. Henkilöllisyys on todistettava aina pakettia noudettaessa.

Maksutavat

Voit valita kolmesta eri maksutavasta tehdessäsi ostoksia Elloksella.

Lasku

Saat laskun postitse kuun lopussa. Maksat vain ne tuotteet, jotka päätät pitää. Toimituskulut 5,20/tilaus ja laskutuslisä 1,95/lasku. Jos maksat vain osan laskusta, laskusi muuttuu automaattisesti korolliseksi tiliksi. Lue lasku-/tiliehdot täältä. 30.8.2019 jälkeen avatuille laskuille. Lue lasku-/tiliehdot täältä ennen 30.8.2019 avatuille laskuille.

Tili

Jaksota maksut eriin jopa 36 kuukaudelle (alk. 5,-/kk). Ei tilinhoito-, tilinavaus- tai vuosimaksua. Ennen 30.8.2019 avatuille tileille todellinen vuosikorko on 29,1%. Lue lasku-/tiliehdot täältä. 30.8.2019 jälkeen avatuille tileille todellinen vuosikorko on 26,2%. Lue lasku-/tiliehdot täältä. Toimituskulut 5,20/tilaus. Jos tilauksesi ylittää aiemmin myönnetyn luottorajan, voimme korottaa luottorajaasi normaalin luottotarkistuksen jälkeen.

Maksukortti

Maksa Visalla, Mastercardilla tai Visa Electronilla, kun tilaat osoitteesta ellos.fi. Toimituskulut 5,20€/tilaus. Käytämme 3 D Secure -standardia ja kaikki tiedot kulkevat SSL-suojatun (Secure Sockets Layer) yhteyden kautta. Lue lisää korttimaksujen turvallisuudesta täältä.

Lue lisää maksujen palauttamisesta palautusten/vaihtojen/reklamaatioiden yhteydessä kohdasta ”Palautusoikeus”.

Palautusoikeus

Noutamattomat paketit

Perimme niistä toimituksista, joita ei ole peruutettu eikä noudettu (14 päivän sisällä saapumisilmoituksen vastaanottamisesta) 19,90 euroa, joka vastaa toimituskulujen ja muiden kulujen todellisia kustannuksia (kuluttajansuojalaki 6:14). Mikäli et nouda lähetystä, peruuta tilaus puhelimitse 01019 1313, kirjeitse (Ellos, 501 86, Borås, Sweden.) tai sähköpostilla (customerservice@ellos.fi).

Kotiinkuljetustuotteiden palautus

Palauttaessasi kotiinkuljetustuotteen veloitamme siitä 19,50 euroa, emmekä palauta summaa joka ylittää edullisimman vakiotoimitustavan hinnan.

Sinulla on 30 päivän täydellinen vaihto- ja palautusoikeus tilaamillesi tuotteille. Sinulla on oikeus avata pakkaus ja kokeilla ostamaasi tuotetta, poikkeuksena erityistuotteet (katso kohta ’Kosmetiikka- ja intiimituotteiden, DVD- ja CD-levyjen, kukkien ja kasvien sekä pelien palautus’). Jos olet täyttänyt tilauksen mukana tulleen palautuslomakkeen ja palauttanut tuotteen 30 päivän sisällä tilauksen vastaanottamisesta, sinun ei tarvitse tehdä erikseen peruuttamisilmoitusta. Voit käyttää myös peruuttamislomaketta, ja lähetä se meille yhdessä tuotteen ja alkuperäispakkauksen kanssa.

Laskuasiakkaiden laskusta vähennetään palautetut tuotteet. Jos palautuksesi ei vielä näy tilauserittelyssä, vähennä itse palauttamiesi tuotteiden summa laskun loppusummasta. Jos olet tiliasiakas, hyvitämme tiliäsi.. Jos valitsit maksutavaksi maksukortin, hyvitämme palautettavien tuotteiden summan kortillesi. Ostosumman perusteella myönnettyjä alennuksia saatetaan harkita uudelleen palautusten yhteydessä. Kuljetusliike hoitaa toimittamiensa lähetysten palautukset.

Kosmetiikka- ja intiimituotteiden, DVD- ja CD-levyjen, kukkien ja kasvien sekä pelien palautus

Palautettavien kosmetiikka- ja intiimituotteiden, tulee olla alkuperäispakkauksissa ja avaamattomia. Huomioithan, että sinetöityjen tuotteiden osalta vaihto- ja palautusoikeus koskee vain avaamattomia pakkauksia. Sinetöityjä tuotteita ovat esimerkiksi pelit, elokuvat tai musiikkiäänitteet, tietokoneohjelmat ja maalit. Kukilla ja kasveilla ei ole vaihto- ja palautusoikeutta.

Alkuperäispakkaus

Palauta tuote aina alkuperäispakkauksessaan. Pakkaus on tuotekohtainen ja sisältää tuotteen toimintaa selventäviä kuvia/tekstejä/käyttöohjeita sekä suojaa herkkiä tuotteita, kuten elektroniikkaa. Jos alkuperäispakkaus puuttuu tai se on viouttunut huolimattomuudesta johtuen, tuotteen hinnasta tehdään veloitus tapauskohtaisesti. Alkuperäispakkauksella ei tarkoiteta kuljetuspakkausta, joka ei ole tuotekohtainen ja jonka tehtävänä on ainoastaan suojata tuotetta kuljetuksen aikana.

Kun haluat vaihtaa tai palauttaa, toimi näin:

Merkitse paketissa saamaasi palautusilmoitukseen, minkä tuotteen haluat palauttaa. Merkitse myös, miksi haluat palauttaa tuotteen. Vaihtaessasi tuotteen kokoa/väriä, tee uusi tilaus ellos.fi -sivustolta. Pakkaa tuote huolellisesti, jotta se ei vahingoitu matkalla. HUOM! Pakkaa tuote alkuperäispakkaukseen. Liitä täytetty palautusilmoitus pakettiin ja liimaa palautusilmoituksessa oleva asiakaspalautustarra paketin päälle alkuperäisen osoitetarran päälle. Jätä paketti noutopisteeseen. Palautusosoite on Ellos, 501 86, Borås, Sweden. Pyydä noutopisteestä kuitti palautuksesta ja säilytä se, kunnes saat palautusvahvistuksen.

Tavaran virheistä huomauttaminen

Vastaamme tuotteiden virheettömyydestä myös edellä mainitun 14 päivän jälkeen. Havaittuasi vian ota meihin yhteyttä viimeistään kahden kuukauden sisällä vian huomaamisesta.

Palautusrahojen takaisinmaksu

Tili-/laskuasiakas

Jos olet tiliasiakas, hyvitämme tiliäsi. Laskuasiakkaiden laskusta vähennetään palautetut tuotteet. Jos palautuksesi ei vielä näy laskulla, vähennä itse palauttamiesi tuotteiden summa laskun loppusummasta.

Maksukortti

Palautusrahat hyvitetään käyttämällesi maksukortille.

Peruuttamisoikeus ei koske kuluttajansuojanlain 6 luvun 16 pykälässä tarkoitettuja tavaroita, kuten seuraavia tavaroita 1) tavara, joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi; 2) sopimus koskee tavaraa, joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua taikka joka luonteensa vuoksi on sen toimittamisen jälkeen erottamattomasti sekoittunut muiden tavaroiden kanssa; 3) avattua, sinetöitynä toimitettua tavaraa, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa.

Kukat ja kasvit

Sinulla on aina oikeus reklamaatioon, mikäli tuotteen laatu ei vastaa odotuksia. Esimerkiksi silloin, jos tuote on jollakin lailla vaurioitunut. Huomaa tilausta tehdessäsi, että sinun tulee voida vastaanottaa/noutaa pakettisi mahdollisimman pian toimituksen jälkeen. Kasvit pärjäävät laatikossa muutaman päivän. Jos olet tyytymätön toimitukseen, ota välittömästi yhteyttä meihin, jotta voimme auttaa sinua parhaalla mahdollisella tavalla. Asiasi käsittelyn helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi ota muutama kuva tuotteesta ja pakkauksesta ennen kuin otat yhteyttä meihin. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen flowers@ellos.se tai soita 01019 1313.

Tuotteiden toimitus

Lue tarkat tiedot toimitustavoista, -ajasta, -kuluista yms klikkaamalla tästä: Toimitustavat

Valittavanasi on 5 eri toimitustapaa:

1. Normaali paketti

PostNord tomittaa pakettisi noin viikon kuluessa tilauksesta valitsemaasi noutopisteeseen. Ensimmäisen tilauksesi paketti toimitetaan oletettuun lähimpään noutopisteeseen, jonka voit halutessasi muuttaa seuraavan nettitilauksesi yhteydessä tai soittamalla asiakaspalveluun. Saat saapumisilmoituksen tekstiviestinä tai kirjeitse. Pakettia säilytetään noutopisteessä 14 päivää paketin saapumisesta. Mikäli et itse pääse noutamaan pakettiasi, allekirjoita valtakirja, jolla voit valtuuttaa jonkun muun hakemaan paketin. Henkilöllisyys on todistettava aina pakettia noudettaessa.

2. Kotiinkuljetus normaalille paketille

Kun maksat laskulla, tilillä tai maksukortilla, voit tilata meiltä myös kotiinkuljetuksen, jonka lisämaksu on 9,50 euroa/tilaus. Postin jakelu sopii puhelimitse kotiinkuljetusajan lähetyksen vastaanottajan kanssa. Jakelu tapahtuu pääsääntöisesti päiväsaikaan.

3. Painavat ja tilaa vievät lähetykset

Painavat tuotteet (esim. huonekalut) tai muuten suuret ja tilaa vievät paketit toimitetaan kotiinkuljetuksena. Maksat kotiinkuljetuksen lisämaksun 49 euroa. Kuljetusliike soittaa tai lähettää kirjallisen saapumisilmoituksen. Kotiinkuljetusaika sovitaan kuljetusliikkeen kanssa. Kuljetusajat ovat paikkakuntakohtaisia. Toimitus tapahtuu kuljetusauton välittömään läheisyyteen (ei sisäänkantoa).

Tekninen sanasto ja osto-ohjeet

Jotta sinun olisi helpompi valita sopiva tekninen tuote, kokosimme avuksesi tekniset sanastot osto-ohjeineen.

Riidanratkaisu

Jos sinulla on ongelmia verkossa ostamasi tuotteen tai palvelun suhteen, eikä ongelmia voida ratkaista myyjäyrityksen kanssa, voit hakea riita-asialle tuomioistuimen ulkopuolista ratkaisua Kuluttajariitalautakunnan www.kuluttajariita.fi. tai Euroopan komission sivuston kautta http://ec.europa.eu/odr. . Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustolla www.kkv.fi.

Kuljetuksessa rikkoutuneet tuotteet

Ellos korvaa kuljetuksessa särkyneet lasi- ja posliiniesineet. Ota yhteyttä asiakaspalveluun 01019 1313.

Laatutakuu

Kaikkiin elektroniikkalaitteisiin, kuten stereoihin, televisioihin ja kameroihin sisältyy vähintään 1 vuoden takuu. Kaikki mahdolliset takuut ovat voimassa Suomessa. Lasku/tilauserittely toimii takuutodistuksena. Kaikkia Elloksella myytäviä elektroniikkatuotteita voidaan käyttää Suomessa.

Käyttöohjeet

Myymissämme tuotteissa on suomenkielinen käyttöohje. Mikäli tuotteessa ei ole suomenkielistä käyttöohjetta, siitä on maininta tuotetekstissä.

Ellos-asiakkuus

Asiakassuhde Elloksen kanssa syntyy, kun tilaat myymiämme tuotteita tai liityt MyEllos-klubiin. Asiakassuhde päättyy tietyn ajan kuluessa siitä, kun lopetat Elloksen tuotteiden tilaamisen tai asioimisen internetkaupassamme. Asiakassuhde päättyy myös, jos pyydät tulla poistetuksi postituslistoiltamme. Mikäli asiakas käyttää väärinkäytöstarkoituksessa toisen asiakkaan asiakasnumeroa, tiliä tai laskua, tai muutoin tahallisesti toimii Ellos Finland Oy:n vahingoksi, voi Ellos jatkossa pidättäytyä hyväksymästä henkilön tilauksia (ostokielto). Ostokielto voidaan asettaa esim. jos asiakas jättää toistuvasti lunastamatta tilaamansa lähetykset, väärinkäyttää Elloksen tarjouksia tai tilaajaetuja, luo tarkoituksella itselleen useita asiakasnumeroita tai käyttäytyy asiakaspalvelutilanteissa säännönmukaisesti tavalla, joka loukkaa Ellos Finland Oy:n henkilökuntaa tai vaikeuttaa heidän työtään. Myöskään holhouksenalaiset henkilöt eivät voi tehdä tilauksia Ellokselta.

Väärinkäyttö

Teemme poliisille ilmoituksen kaikista petoksista ja tietomurroista sekä niiden yrityksistä. Pidätämme oikeuden hylätä tilaus, mikäli meillä on syytä epäillä petosta, tietomurtoa ja /tai muuta sivustomme väärinkäyttöä.

Force Majeure

Ellos on vapautettu suorittamasta tämän sopimuksen mukaisia laiminlyönnistä johtuvia velvoitteita, mikäli laiminlyönti aiheutuu alla mainituista vapauttavista olosuhteista ja mikäli olosuhteet estävät, vaikeuttavat tai viivästyttävät suoritusta. Tällaisena vapauttavana olosuhteena voidaan pitää mm. viranomaisten toimenpiteitä tai laiminlyöntejä, säädettyä tai muutettua lakia, työmarkkinaristiriitaa, saartoa, tulipaloa, tulvaa, sabotaasia tai suurta haittaa aiheuttavaa onnettomuutta. Force majeure sisältää viranomaisten päätökset, jotka vaikuttavat markkinoihin ja tuotteisiin negatiivisesti, esim. rajoitukset, varoitustekstit, myyntikiellot, epänormaali markkinatilanne jne.

Tietosuojaseloste

Ellos Group AB, Ruotsin yritystunnus 556217-1925, Ödesgärdsgatan 6, 501 86 Borås, Ruotsi (”Ellos”) käsittelee henkilötietoja soveltuvan lainsäädännön (EU: yleinen tietosuoja mukaan luettuna) mukaisesti.

1.   TIETOSUOJAVASTAAVA

Elloksen tietosuojavastaavana toimii Magnus Axelsson. Tietosuojavastaavan tehtävänä on huolehtia muun muassa siitä, että Ellos käsittelee henkilötietoja sovellettavan lainsäädännön mukaisesti. Tietosuojavastaavan sähköpostiosoite on dpo@ellosgroup.se

2.   KÄSITELTÄVÄT HENKILÖTIEDOT

Ellos käsittelee henkilötietoja, jotka asiakas luovuttaa Ellokselle, joita Ellos kerää asiakkaalta ja joita Ellos saa kolmansilta osapuolilta.

Asiakkaan luovuttamat henkilötiedot

Asiakas luovuttaa henkilötietoja tehdessään ostoksia, rekisteröityessään uutiskirjeen tilaajaksi, perustaessaan käyttäjätilin, ottaessaan vakuutuksen, käyttäessään Elloksen sivuston palveluita tai Elloksen sosiaalisen median kanavia ja käyttäessään kuluttajansuojalainsäädännön mukaisia oikeuksiaan. Asiakkaan luovuttamat ja Elloksen käsittelemät henkilötiedot voivat sisältää esimerkiksi nimen, osoitteen, henkilötunnuksen, matkapuhelin- ja kotipuhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen.

Asiakkaalta kerättävät henkilötiedot

Ellos kerää asiakkaalta henkilötietoja, kun tämä tekee ostoksia Ellokselta, on yhteydessä siihen ja käyttää sen sivustoa tai sosiaalisen median kanavia tai omaa käyttäjätiliään. Tällaisia tietoja ovat asiakkaan nimi, syntymäaika, sukupuoli, yhteystiedot, asiakastiedot, IP-osoite, käyttöjärjestelmä, asiakkaan käyttämien laitteiden ja ohjelmistojen tiedot, asiakkaan ja Elloksen väliseen viestintään liittyvät tiedot (kuten nauhoitteet), asiakkaan selailutottumukset (sijainti, istuntoaika, aiemmin selatut ulkopuoliset sivustot, asiakkaan käyttämät Elloksen sivustot ja Elloksen sosiaalisen median kanavat, asiakkaan mieltymykset ja muu Elloksen tuotteiden ja palveluiden käyttö), selailu- ja ostohistoria, asiakkaan selailemat ja ostoskoriin siirtämät tuotteet, maksutapa, tilin saldo, mahdollinen luoton käyttö ja asiakkaan toiminta Elloksen sivuilla, sosiaalisen median kanavissa ja sivustolla.

Kolmansilta osapuolilta saatavat henkilötiedot

Ellos saattaa saada sähköpostiviestejä ja muita viestejä, jotka sisältävät kolmansien osapuolien henkilötietoja. Tällöin Ellos käsittelee näitä henkilötietoja. Ellos ilmoittaa asiakkaalle kolmantena osapuolena käsittelystä tarvittaessa.

3.   HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELYN SYYT JA OIKEUDELLISET PERUSTEET

Asiakaspalvelu ja asiakassuhteen hallinnointi

Ellos käsittelee asiakkaan nimeä, matkapuhelin- ja kotipuhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta, ostohistoriaa ja viestintään liittyviä nauhoitteita voidakseen palvella asiakasta hyvin ja hallinnoida asiakassuhdetta. Henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena on Elloksen ja asiakkaan välisen sopimuksen täytäntöön paneminen tai sopimuksen tekemistä edeltävien toimenpiteiden toteuttaminen taikka Elloksen oikeutettu etu palvella hyvin tahoja, jotka eivät ole sen asiakkaita. Tällaisen käsittelyn yhteydessä Elloksen etu syrjäyttää asiakkaan mahdollisen yksityisyyden suojaa koskevan edun.

Ellei asiakas luovuta yllä mainittuja henkilötietoja, Ellos ei voi toimittaa asiakkaalle tuotteita eikä täyttää muita asiakkaalle antamiaan sitoumuksia.

Luotto

Ellos käsittelee asiakasta ja asiakkaan ostosta koskevia tietoja, jotta asiakas voi tehdä ostoksia luotolla. Ellos käsittelee seuraavia asiakkaan tietoja: asiakasnumero, ostohistoria, luottotiedot (esimerkiksi asiakkaalle myönnetty luotto) ja henkilötunnus. Asiakkaan henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste on asiakkaan ja Elloksen välisen sopimuksen täytäntöön paneminen.

Markkinointi

Ellos käsittelee asiakkaan nimeä, henkilötunnusta, matkapuhelin- ja kotipuhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta ja ostohistoriaa sekä tietoja asiakkaan sosiaalisen median käytöstä voidakseen lähettää asiakkaalle uutiskirjeitä ja tarjouksia sähköpostitse, tekstiviestitse tai postitse. Henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena on asiakkaan suostumus, jonka asiakas antaa rekisteröityessään Elloksen käyttäjäksi tai ostaessaan tuotteita sen valikoimasta. Asiakas antaa suostumuksensa rastittamalla yhden tai useamman valintaruudun Elloksen sivustolta. Suostumuksen voi peruuttaa poistamalla valintaruutujen rastit.

Automaattinen päätöksenteko tai profilointi

Ellos voi kerätä ja analysoida asiakkaan tietoja automaattisesti kehittääkseen tuotteitaan, palveluitaan ja tarjouksiaan. Tällaisia tietoja ovat asiakkaan nimi, syntymäaika, sukupuoli, yhteystiedot, asiakastiedot, IP-osoite, käyttöjärjestelmä, asiakkaan käyttämien laitteiden ja ohjelmistojen tiedot, asiakkaan ja Elloksen väliseen viestintään liittyvät tiedot (kuten nauhoitteet), asiakkaan selailutottumukset, selailu- ja ostohistoria, asiakkaan tarkastelemat ja ostoskoriin siirtämät tuotteet, maksutapa, tilin saldo, mahdollinen luoton käyttö ja asiakkaan toiminta Elloksen sivuilla, sosiaalisessa mediassa ja sivustolla. Ellos tarjoaa asiakkaalle hänen käyttäjätottumustensa analyysin (ns. profiloinnin) perusteella räätälöityä tietoa, kuten mainoksia tai kampanjoita, joiden se arvioi kiinnostavan asiakasta. Elloksella ei ole tällä hetkellä käytössä sellaista automaattista päätöksentekoa tai profilointia, jolla olisi merkittäviä oikeudellisia vaikutuksia asiakkaaseen. Henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena on asiakkaan suostumus, jonka asiakas antaa rekisteröityessään Elloksen käyttäjäksi tai ostaessaan tuotteita sen valikoimasta. Asiakas antaa suostumuksensa rastittamalla yhden tai useamman valintaruudun Elloksen sivustolta. Suostumuksen voi peruuttaa poistamalla valintaruutujen rastit.

Tilastointi

Ellos käsittelee asiakkaan asiakasnumeroa ja muita numeroviiteitä tilastojen koostamista varten. Asiakkaan henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste on Elloksen oikeutettu etu kerätä tilastoja ja kehittää niiden perusteella toimintaansa. Tämän vuoksi Elloksen etu tällaisen käsittelyn yhteydessä syrjäyttää asiakkaan mahdollisen yksityisyyden suojaa koskevan edun.

Reklamaatiot ja palautukset

Ellos käsittelee asiakkaan nimeä, osoitetta, henkilötunnusta, matkapuhelin- ja kotipuhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta ja ostohistoriaa, jotta se voi hoitaa asiakkaan mahdolliset tuotteiden palautuspyynnöt ja jotta asiakas voi käyttää kuluttajan oikeuksiaan Elloksen mahdollisen virhe- ja viivästysvastuun yhteydessä. Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste on Elloksen kuluttajansuojalainsäädäntöön perustuvan lakisääteisen velvoitteen toteuttaminen.

Kirjanpito

Ellos käsittelee asiakkaan ja Elloksen välistä maksutapahtumaa koskevia tietoja kirjanpitoa varten. Ellos käsittelee ostosta, nimeä, osoitetta, matkapuhelin- ja kotipuhelinnumeroita ja sähköpostiosoitetta koskevia tietoja. Asiakkaan henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste on Elloksen lakisääteisen velvoitteen noudattaminen.

4.   HENKILÖTIETOJEN LUOVUTTAMINEN JA NIIDEN MAANTIETEELLINEN KÄSITTELYPAIKKA

Asiakkaan henkilötietoja voidaan luovuttaa Ellos Group konserniin kuuluville yhtiöille, jotka voivat myös käsitellä tietoja.

Ellos voi luovuttaa asiakkaan henkilötietoja myös kolmansille osapuolille. Näitä kolmansia osapuolia voivat olla esimerkiksi huolitsijat tavaroiden toimituksen yhteydessä, viestintätoimistot uutiskirjeiden jakelun yhteydessä, markkinointiyhteistyökumppanit, luottotietoja tarkastavat yritykset, perintäyhtiöt ja Elloksen liiketoiminnan oikeudellisia asioita hoitavat lakiasiaintoimistot. Jos asiakas tekee ostoksia luotolla, tiedot voidaan luovuttaa myös Resurs Bank AB:lle. Kaikki nämä toimijat vastaavat itsenäisesti asiakkaan henkilötietojen käsittelystä.

Ellos voi luovuttaa asiakkaan henkilötietoja palveluntarjoajille ja yhteistyökumppaneille, jotka käsittelevät henkilötietoja sen puolesta (henkilötietojen käsittelijöille). Ellos on varmistanut henkilötietojen käsittelijöiden kanssa sopimuksin, että ne käsittelevät asiakkaan henkilötietoja tämän tietosuojaselosteen ja Elloksen ohjeiden mukaisesti.

Ellos voi luovuttaa asiakkaan henkilötietoja viranomaisille, jos ne vaativat tietojen luovuttamista. Ellos voi luovuttaa asiakkaan henkilötietoja myös mahdollistaakseen sulautumisen, yritysoston tai Elloksen omaisuuden tai sen osan myynnin.

Ellos käsittelee asiakkaan henkilötietoja lähtökohtaisesti ainoastaan EU- ja ETA-maissa. Jos asiakkaan henkilötietoja käsitellään EU:n tai ETA:n ulkopuolisissa maissa, Ellos ryhtyy toimenpiteisiin varmistaakseen, että tiedot siirretään laillisesti ja että tiedot säilyvät suojattuina myös EU:n/ETA:n ulkopuolisten vastaanottajien käsittelyssä.

5.   HENKILÖTIETOJEN SÄILYTTÄMINEN ?

Ellos käsittelee henkilötietoja vain niin kauan kuin käsittely on tarpeellista siihen tarkoitukseen, johon tiedot on annettu tai kerätty. Henkilötiedot voidaan tallentaa useisiin eri paikkoihin eri tarkoituksia varten. Tämä tarkoittaa, että kun tietoja poistetaan jostakin järjestelmästä sen vuoksi, etteivät ne enää ole tarpeellisia alkuperäiseen tarkoitukseen, niitä voidaan kuitenkin säilyttää toisessa järjestelmässä sellaiseen tarkoitukseen, johon niitä vielä tarvitaan.

Asiakaspalvelua ja asiakassuhteen hallinnointia varten käsiteltäviä henkilötietoja käsitellään niin kauan kuin käsittely on tarpeellista Elloksen ja asiakkaan sopimuksen täytäntöön panemiseksi tai käsittely on Elloksen oikeutetun edun mukaista. Elloksen ja asiakkaan keskustelujen nauhoitteita käsitellään kolme kuukautta.

Luoton myöntämiseen tarvittavia henkilötietoja käsitellään niin kauan kuin se on tarpeellista Elloksen ja asiakkaan sopimuksen täytäntöön panemiseksi.

Markkinointia varten käsiteltäviä henkilötietoja käsitellään siihen saakka, kun asiakas peruuttaa suostumuksensa, katkaisee tilauksensa tai pyytää muutoin Ellosta lopettamaan viestinnän asiakkaalle. Ellos poistaa tässä yhteydessä mahdollisuuksiensa mukaan asiakkaan henkilötiedot, jotka liittyvät automaattiseen päätöksentekoon ja/tai profilointiin.

Tilastointia varten käsiteltäviä henkilötietoja käsitellään siihen saakka, kun niihin liittyvä kirjanpitoaineisto tuhotaan (7 vuotta).

Elloksen lakisääteisten velvollisuuksien täyttämiseen tarvittavia henkilötietoja käsitellään niin kauan kuin velvollisuudet sitovat Ellosta (velvollisuudet voivat liittyä esimerkiksi takuuseen, vaatimuksiin tai peruutuksiin).

Kirjanpitoa varten henkilötietoja käsitellään seitsemän vuoden ajan sovellettavan kirjanpitolainsäädännön mukaisesti.

Asiakkaan henkilötietoja voidaan säilyttää yllä mainittuja määräaikoja kauemmin, jos säilyttäminen on tarpeen lakiin, asetukseen tai viranomaispäätökseen perustuvan vaatimuksen täyttämiseksi.

6.   ASIAKKAAN OIKEUDET

Asiakkaalla on tiettyjä lainsäädäntöön perustuvia oikeuksia, jotka liittyvät Elloksen henkilötietojen käsittelyyn. Oikeuksien käyttöön liittyy tiettyjä edellytyksiä ja ehtoja, joista säädetään laissa (yleisessä tietosuoja-asetuksessa).

Oikeus tiedonsaantiin, tietoihin pääsyyn, tietojen oikaisuun ja poistamiseen

Asiakkaalla on oikeus maksutta ja kirjallisesta pyynnöstä saada tietää, mitä henkilötietoja Ellos käsittelee hänestä. Asiakas voi milloin tahansa pyytää virheellisten tietojen oikaisua. Asiakkaalla voi olla myös oikeus pyytää Ellosta poistamaan rekisteriin merkitsemänsä asiakkaan henkilötiedot, rajoittamaan tietojen käsittelyä ja toimittamaan niistä jäljennös.

Jos asiakkaan pyyntö on perusteeton tai kohtuuton (esimerkiksi jos asiakas pyytää lyhyen ajan sisällä toistuvasti tietoja tai jäljennöksiä henkilötiedoistaan), Elloksella on oikeus kieltäytyä toimimasta asiakkaan pyynnön mukaisesti tai periä kohtuullinen maksu asiakkaan pyytämän toimenpiteen hallinnollisten kulujen kattamiseksi.

Oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen

Asiakkaalla saattaa olla oikeus saada Ellokselle antamansa henkilötiedot jäsennellyssä, yleisesti käytetyssä ja koneellisesti luettavassa muodossa tietojen siirtämiseksi toiselle rekisterinpitäjälle.

Oikeus vastustaa suoramarkkinointia

Asiakas voi milloin tahansa vastustaa henkilötietojensa käsittelyä suoramarkkinointia tai siihen liittyvää profilointia varten. Jos asiakas ei halua henkilötietojaan käsiteltävän näihin tarkoituksiin, hänen tulisi ilmoittaa siitä Ellokselle käyttämällä tämän tietosuojaselosteen lopussa annettuja yhteystietoja (katso kohta 7). Ellos keskeyttää tämän jälkeen henkilötietojen käsittelyn näitä tarkoituksia varten ja poistaa henkilötiedot edellyttäen, ettei sen tarvitse jatkaa henkilötietojen käsittelyä mitään muuta tässä tietosuojaselosteessa mainittua tarkoitusta varten.

Valitusoikeus

Jos asiakas on tyytymätön siihen, miten Ellos on käsitellyt henkilötietoja, hän voi ottaa yhteyttä Ellokseen (yhteystiedot kohdassa 7). Asiakkaalla on myös oikeus tehdä valitus henkilötietojen käsittelystä tietosuojaviranomaiselle

The Swedish Data Protection Authority
Box 8114
104 20 Stockholm
datainspektionen@datainspektionen.se

7.   YHTEYSTIEDOT

Ellokseen voi ottaa yhteyttä seuraavasti:

-     sähköposti customerservice@ellos.fi
-     puhelinnumero 0046 33-33 000
-     postiosoite EllosEllos AB, 501 86 Borås.

Hae lainaa »
Lisätietoa »