Kestävä kehitys


Checking-off-and-reinventing

Julkaisimme vuonna 2020 kaksi erilaista tarkistuslistaa. Toisessa kerroimme, miten Ellos pyrkii saavuttamaan kestävämmän valikoiman. Toisessa kerroimme, mitä teemme tarjotaksemme osallistavamman alustan sekä miten tuomme esiin naisia ja naiskysymyksiä. Tavoitteemme oli saavuttaa kaikki kohdat vuoteen 2025 mennessä, mutta jo kahdessa vuodessa olemme edenneet työssämme pidemmälle kuin uskoimme olevan mahdollista. Tekemistä on edelleen paljon, mutta tässä olemme onnistuneet. Tähän mennessä.


Me Elloksella asetamme itsellemme korkeita vaatimuksia, ja asiakkaanamme myös sinulla on oikeus tehdä niin.


Simply Sustainable

Kestävämmän valikoiman luominen ja ilmastovaikutuksen pienentäminen vaatii Ellokselta suuria muutoksia ja asettaa uusia vaatimuksia toimittajillemme ja yhteistyökumppaneillemme. Työ on aikaa vievää ja haastavaa. Lue tähänastisista saavutuksistamme alta!



1/7. KESTÄVÄMPI MATERIAALI


goals

Tavoite 2025:


75% kaikista myymistämme tekstiileistä tulee sisältää vähintään 50% kestävää materiaalia.



Tänään:


45% kaikista myymistämme tekstiilituotteista tulee sisältää vähintään 50% kestävää materiaalia.


Haluatko tietää lisää? Lue lisää omasta A Better Choice -merkinnästämme täältä!

2/7. KESTÄVÄMPI PUUVILLA



goals

Tavoite 2025:


Kaikkien puuvillatuotteidemme tulee olla 100% kestävämpää puuvillaa.



Tänään:


97% kaikista puuvillatuotteistamme on 100% kestävämpää puuvillaa.


Haluatko tietää lisää? Lue lisää työskentelystämme kestävän puuvillan kanssa täältä!

3/7. KIERRÄTETYT MATERIAALIT


goals

Tavoite 2025:


50% kaikesta käyttämästämme polyesteristä ja polyamidista tulee olla kierrätettyä.



Tänään:


25% kaikesta vuonna 2021 käyttämästämme polyesteristä ja polyamidista on ollut kierrätettyä.





Kohdassa 3 olemme muokanneet tavoitetta ja jättäneet pois puuvillan – 25% kaikesta polyesteristä ja polyamidista tulee olla kierrätettyä. Koska saatavilla on tuskin yhtään kierrätettyä puuvillaa, on parempi keskittyä löytämään uusia kestäviä ratkaisuja.

4/7. FSC-MERKITTY PUU


goals

Tavoite 2025:


50% Huonekalut-kategorian massiivipuisista huonekaluista tulee olla FSC-merkittyä puuta.



Tänään:


Vuonna 2021 luku oli 17,97%, ja vuonna 2022 tähän mennessä ostamistamme Huonekalut-kategorian massiivipuisista huonekaluista 19,64%* on FSC-merkittyä puuta.


Haluatko tietää lisää? Lue lisää FSC-merkinnästä täältä!

5/7. ILMASTOKOMPENSAATIO


Tavoite 2025:


Ilmastokompensoimme kaikki yrityksen kuljetukset ja kerromme selvästi mihin rahat menevät. Teemme sen Tricorona Climate Partner AB:n kautta.



Tänään:


Ilmastokompensoimme jo vuonna 2019, ja vuonna 2020 aloitimme kolmeen eri projektiin investoimisen:


Climeworks (Direct Air Capture)

Vindenergi Indien Hindustan

Trädplantering och bevaring Sodo & Humbo

6/7. KERTAKÄYTTÖMUOVI


Tavoite 2025:


Luovumme kertakäyttömuovista tuotannon kaikissa vaiheissa. Kertakäyttömuovi korvataan kartongilla, pahvilla ja muovilla, josta vähintään 80% on PCR-muovia (Postconsumer Recycled Plastic).



Tänään:


Kuljetuspakkaukset on päivitetty pahvilaatikoiksi, paperipusseiksi ja muovipusseiksi, jotka ovat vähintään 80% PCR-muovia. Kertakäyttömuovin osalta luovumme styroksin käytöstä asteittain viimeistään vuonna 2023 ja korvaamme muovipussit kierrätetystä tai biohajoavasta muovista valmistetuilla pusseilla. Olemme myös päättäneet siirtyä paperipussien käyttöön osassa asiakastoimituksiamme vuonna 2022.




Käyttämällä PCR-muovia kertakäyttömuovin sijaan jokainen muovipakkaus vähentää hiilidioksidipäästöjä 60 prosentilla.

7/7. SCORE CARD


Tavoite 2025:


Otamme vuoteen 2022 mennessä käyttöön Score Cardin kaikille Elloksen omille tuotteille – pistejärjestelmä osoittaa, täyttääkö tuote useat kestävyyttä koskevat vaatimukset vai ei.



Tänään:


Työ on aloitettu, ja tulosten odotetaan näkyvän sivustolla syksyllä 2022.

TREAT YOUR PRODUCTS     |     TREAT YOURSELF     |     TREAT YOUR PLANET    


Checking-off-and-reinventing

Julkaisimme vuonna 2020 kaksi erilaista tarkistuslistaa. Toinen koski sosiaalista kestävyyttä ja toinen ekologista kestävyyttä. Jo vuotta myöhemmin olemme edenneet työssämme pidemmälle kuin uskoimme olevan mahdollista. Tekemistä on edelleen paljon, mutta tässä olemme onnistuneet. Tähän mennessä.


Esikuvana oleminen tarkoittaa, että kannamme harteillamme suurta vastuuta. Olemme ylpeitä tästä vastuusta.”

1/5. THE FEMALE BODY


Haluamme aina suojella ja kantaa vastuuta naisista ja naisten vartaloista. Olemme tarkkoja siitä, miten kuvaamme naisvartaloa, mitä tarinoita kerromme ja miten ne vaikuttavat asiakkaisiimme.



Tänään:


Olemme vuonna 2021 ja 2022 kuvanneet kampanjoissamme naisia ja naisten tarinoita. Olemme työskennelleet yksittäisissä kampanjoissa monien eri mallien ja profiilien kanssa voidaksemme kuvata naiseutta ja naisvartaloa monista eri näkökulmista.





Mallitoimistojen mallikansioiden ikää, ihonväriä ja vartalon kokoa koskeva jakauma on edelleen kapea. Siksi aloitimme vuonna 2020 omien mallien hakuprosessin – Faces of Ellos. Olemme järjestäneet kaksi koe-esiintymistä ja saaneet sitä kautta monia uusia ja upeita malleja, joiden kanssa teemme jatkossa yhteistyötä säännöllisesti.

2/5. INCLUSIVENESS


Käytämme vartalotyypiltään, ihonväriltään ja ulkonäöltään erilaisia malleja ja arvostamme yhteenkuuluvuutta ja tasa-arvoa. Meillä on tilaa kaikille vartalotyypeille.



Tänään:


Työskentelemme aktiivisesti laajentaaksemme mallikansiotamme, ja Faces of Ellos -casting-tilaisuuksista on ollut paljon apua. Tavoitteenamme on, että tuote- ja kampanjakuvamme tarjoavat jatkossakin moninaisen kuvan naisista.





Mallien määrän ja profiilien laajentaminen on tärkeä vaihe matkallamme kohti monimuotoisuutta ja yhteenkuuluvuutta. Siksi työskentelemme aktiivisesti kuvataksemme kampanjoissamme enemmän kuin vain yhtä profiilia tai mallia.

3/5. AUTHENTIC


Emme koskaan parantele tai korjaa vartaloita, vaan näytämme ne juuri sellaisina kuin ne ovat. Pyrimme näyttämään todellisuuden ja arvostamme terveitä ihanteita.



Tänään:


Annamme raskausarpien, pyöreyden, ryppyjen, arpien ja selluliitin näkyä, vaikka kuvan kirkkautta ja sävyjä korjattaisiin yhteyteen sopivaksi. Vertaa alla olevaa kahta kuvaa ennen ja jälkeen kuvan korjailun.

Simply Sustainable

4/5. WOMEN’S RIGHTS


Kannatamme tasa-arvoa ja naisten oikeuksia. Palkkaamme ensisijaisesti naisia ja pyrimme tasavertaisuuteen kaikessa toiminnassamme.



Tänään:


Työskentelemme aina tasa-arvon puolesta. Nostamme sosiaalisen median kanavissamme ja suurissa kampanjoissamme esiin naiskysymyksiä ja tabuna pidettyjä aiheita sekä otamme kantaa yhteenkuuluvuuteen.

Vuodesta 2020 lähtien olemme järjestäneet Ellos Awards -gaalan kunnianosoitukseksi naisille, jotka ovat olleet mukana luomassa tasa-arvoisempaa ja osallistavampaa maailmaa. Tämä gaala on osa Elloksen #equallywomen-aloitetta – panostusta, jolla kunnioitetaan ja nostetaan esiin naisia sekä haastetaan naiskuvaa eri tavoin. Gaala järjestetään yhteistyössä Kvinna till Kvinna -järjestön kanssa, ja lahjoitetut rahat menevät heidän naisten oikeuksien puolesta tekemäänsä työhön. 





Tunnistamme ja ennakoimme päivittäin riskejä voidaksemme taata ihmisoikeudet, myös naistenoikeudet, kaikille toimitusketjumme työntekijöille. Vaadimme, että naisille ja miehille maksetaan sama palkka. Varmistamme myös, että naisille maksettava palkka täyttää lain mukaisen minimipalkkavaatimuksen, ja huolehdimme, että naisten makuusalit työpaikoilla ovat turvallisia. Toivoisimme, että voisimme tehdä enemmän niiden tehtaiden, joista tilaamme tuotteita, työolojen eteen. Olemme tietoisia siitä, että sekä meiltä että koko alalta edellytetään voimakkaita toimenpiteitä. Lue lisää Suppliers Code of Conduct -käytännesäännöistämme täältä.



Suppliers Code of Conduct -menettelyohjeeseen

5/5. AWARENESS

Työskentelemme aktiivisesti kouluttaaksemme henkilökuntaamme sisäisesti tasa-arvoon ja yhteenkuuluvuuteen liittyvissä kysymyksissä. Tarkoituksena on laajentaa yhteiskunnan rakenteita koskevaa osaamista ja ymmärrystä, jotta voimme tehdä entistäkin enemmän.



Tänään:


Vuoden 2021 alussa aloitimme Peer Reviewers -projektin, jonka tarkoituksena on parantaa yhteiskunnan rakenteita ja alistamista koskevaa talon sisäistä osaamistamme. Projektiin sisältyy sisäisiä koulutuksia, kuten kutsuvierasasiantuntijoiden luentoja, viestintämme kriittistä läpikäyntiä sekä jatkuvaa yhteistyötä valikoitujen kumppaneiden kanssa. Meillä on kehopositiivisuutta käsitteleviä luentoja Karin ”Kajjan” Anderssonin kanssa, ja kutsumme myös vuonna 2022 eri luennoitsijoita laajentaaksemme osaamistamme entisestään.

TREAT YOUR PRODUCTS     |     TREAT YOURSELF     |     TREAT YOUR PLANET    

ellosactionlist


Meidän tulee kaikkien yhdessä panostaa ekologisesti kestävämpään elämäntapaan. Olemme luoneet hashtagin #ellosactionlist, jota on tarkoitus käyttää foorumina mihin voimme julkaista fiksuimmat ilmastovinkkimme – yhteisö, jossa voimme tukea ja inspiroida toisiamme tekemään kestävämpiä valintoja. Olemme koonneet yhteen joitakin parhaita vinkkejämme, lue lisää alta!


think before you act

Think before you act

Näe kaikki ostoksesi investointina – jonka tulee kestää pitkään. Vältä impulssiostoksia ja kysy itseltäsi, tuleeko tuote todella käyttöön.


do your research

Do your research

Tiedämme miten helppoa on tilata kotiin useita kokoja. Jokainen palautus aiheuttaa kuitenkin hiilidioksidipäästöjä. Jos olet epävarma vaatteen koosta – tutustu koko-oppaisiin ja tarkista omat mittasi ennen ostamista, niin vältät kuormittamasta ympäristöä tarpeettomilla palautuskuljetuksilla.


care for your wear

Care for your wear

Pidä huolta vaatteistasi, niin ne kestävät pidempään – höyrytä, tuuleta, korjaa ja käytä hyvää pesuainetta. Myös huonekalusi tarvitsevat hoitoa. Maalaa kuluneet huonekalut, verhoile sohvat ja nojatuolit uudelleen ja uudista se, mikä tuntuu vanhentuneelta!


let it go

Let it go

Luovu siitä mitä et tarvitse ja lahjoita se hyväntekeväisyyteen. Second hand -myymälät ottavat mielellään vastaan vaatteita, koruja ja sisustusta.


one womans trash is another womans treasure

One woman’s trash is another woman’s treasure

Kutsu ystävät viettämään vaatteidenvaihtopäivää! Kerää kaikki vaatteet joita et enää käytä, ja anna niiden löytää itselleen uusi omistaja.

TREAT YOUR PRODUCTS     |     TREAT YOURSELF     |     TREAT YOUR PLANET